-
Het gebruik van het Covid Safe Ticket (CST) is verplicht voor bezoekers vanaf 16 jaar en ouder van voorzieningen van horeca-activiteiten, met uitzondering van: de buitenruimtes van deze voorzieningen, inclusief de terrassen; en kortstondige toegang die niet gericht is op een consumptie in de voorziening (bv. toegang tot het toilet) mits een mondmasker gedragen wordt, hetzelfde geldt voor takeaway.
-
In de inrichtingen en plaatsen waar horeca-activiteiten worden uitgeoefend, zijn mondmaskers die de mond en neus bedekken verplicht voor personeel.
-
Zelfs als het Covid Safe Ticket wordt gebruikt om toegang te verlenen tot de instelling, is het dragen van een mondmasker of een stoffen alternatief verplicht voor alle klanten vanaf de leeftijd van 6 jaar. Het mondmasker kan worden afgezet als de klant aan tafel of aan de bar zit.
-
Horecazaken moeten sluiten tussen 23 uur ’s avonds en 5 uur ’s morgens, behalve voor private bijeenkomsten in het kader van een huwelijk of uitvaart. Tussen 23 uur en 5 uur ‘s morgens is het niet toegestaan om maaltijden en dranken aan te bieden om af te halen en te leveren.
-
Er mogen maximaal 6 personen (kinderen tot en met 12 jaar niet meegeteld) aan een tafel, behalve als iedereen onder hetzelfde dak woont. Elke persoon moet aan de eigen tafel of aan de toog blijven zitten, behalve om zich naar de bar of een buffet te verplaatsen.
-
Afficheer bij de ingang van de zaak de regels die van toepassing zijn op de klanten (signalisatieplan, in de nodige talen en eventueel met pictogrammen) en breng ze deze van tevoren in herinnering.
-
Zorg steeds voor een goede handhygiëne door gebruik te maken van de aanwezige handgels of door je handen voldoende te wassen.
-
Volg steeds rigoureus de instructies van de personeelsleden van de horecaonderneming.
-
Geef niemand een hand, kus of omhelzing en vermijd elk fysiek contact met personeel en/of klanten.
-
Hoest of nies in je elleboog of in een papieren zakdoek die je onmiddellijk nadien weggooit in een vuilnisbak met een deksel.
-
Gelieve contactloos of elektronisch betalen, vermijd cash zo veel als mogelijk.
-
Kom niet naar de horecaonderneming indien je zelf of één van je naasten griepsymptomen vertoont.
-
Doe een welkomstgesprek met je klanten, waarbij je hen informeert, sensibiliseert en hen de voorziene preventiemaatregelen toelicht. Gasten moeten alle noodzakelijke informatie vóór of bij aankomst op een toegankelijke manier ontvangen, over alle maatregelen van de lokale volksgezondheidsinstanties, alsmede over specifieke maatregelen die worden genomen en die van invloed zijn op hun aankomst, verblijf en vertrek.